torsdag 8 november 2012

Äntligen skrev jag den där tentan (Earth Processes for Engineering) idag, så himla skönt att få det överstökat. Och det gick faktiskt riktigt bra, trots att jag har haft en rekordlåg pluggmotivation de senaste veckorna. Hamrade in så mycket kursmaterial jag bara kunde igårkväll och natt efter att Mia åkt tillbaka till Adelaide. Ytinlärning ftw! Väldigt annorlunda att skriva tenta här jämfört med KTH, mycket mer uppstyrt och officiellt. Kändes lite som högskoleprovet typ. Man fick inte ens ta med sig en väska in i den stora stora stora skrivsalen, där över 1000 studenter satt och skrev olika tentor samtidigt. Jag visste dock inte det, så jag smusslade in väskan i ett hörn. Efter tentan hade någon vakt flyttat på den, vilket var lite jobbigt då jag hade mina nycklar i väskan. MEN jag hittade den efter ett tags letande fram och tillbaka. 

Laddade upp några av alla de bilder jag och Mia tog på vår roadtrip längst med Great Ocean Road, men lite frustrerande är det att fotografierna inte kommer i närheten att visa hur galet vacker väg det var. Förstår verkligen varför den är så känd. Älskade blandningen av landskap längst med vägen och särskilt att det var så mycket grönare än vad jag hade föreställt mig. De djupt gröna vidsträckta dalarna och bergen med betande djur, höga regnskogsträd i nationalparker, fantastiska stränder och höga vertikala klippväggar formade av vinden. Slog nästan Stora Barriärrevet till och med! Äntligen fick jag se koalor i det vilda också, plötsligt var de överallt runtomkring skogsvägen. Förstår vart idén till ewokerna i Star Wars kommer ifrån nu :)

Nu ska jag krascha och sova 12 timmar, imorgon börjar plugget inför nästa tenta (Fluid Mechanics) som är om en vecka exakt. Därefter har jag en annan tenta under den kommande måndagen (den 19:e) - sen är utbytesterminen över. Sjukt!

Puss

4 kommentarer:

  1. Underbart att tentan gick bra!
    Men du! Det måste vara jättespännande att se koalor i verkligheten wow! Men kängurus då...har du äntligen fått se dom?
    Kram M-brain

    SvaraRadera
  2. Ja de var jättegulliga! Inte alls skygga heller utan ville gärna bli klappade :) Inga kängurus än dock! Kram

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till tentan verkar ha gått bra. Och, vilka fina bilder! Visste inte riktigt vad koalor var förrän nu när jag sett bilderna.

    Här regnar det och är väl ca +5°, så det ser verkligen skönt ut på bilderna när ni badar.

    Nu är det inte långt kvar tills Kristina kommer till dig så då får man väl se också henne här på din blogg. Jag vet att hon längtar SÅ mycket till att få komma och hälsa på dig.

    Vi var ju på premiären i tisdags. Filmen är fruktansvärt berörande och har fått fina recensioner (fyror och femmor). Jag har också fått mycket beröm för gestaltningen en riktigt skurk - det var lite jobbigt, men känns bra nu ändå, eftersom jag tycker filmen är angelägen. Gillar dock inte att det finns underförstått att Palme skulle vara insyltad i den här skandalen eftersom det inte är vederlagt och jag tycker heller inte riktigt att man kan skylla på att det är en fiction vilket det ju i och för sig är, men med tydliga autentiska markörer.

    Nåväl! Du ska ha det så bra!
    Kramar
    Pa.
    p.s. alltid lika spännande att se bilder från allt du får uppleva. d.s.

    SvaraRadera
  4. http://open.spotify.com/track/2kmhzP5KqG9onaS1GGXeOO

    Tänkte jag skulle prova att skicka en låt till dig. Om det inte funkar finns den på Spotify och är Ebba Forslund som sjunger "Folded into the grass."

    Pa.

    SvaraRadera